Per
raons d'estudi, em veig en la necessitat de definir uns termes bàsics
de color, unes categories generals. Havent'hi com hi ha tantes
denominacions pels colors, he recorregut a investigar què podria
trobar a la Wikipèdia. Això m'ha dut als Termes
Bàsics de Color de Berlin&Kay,
que
he trobat útils per agafar una direcció.
"Colores"
by Msanchog - Treball propi. Licensed under Creative Commons
Attribution-Share Alike 3.0 via Wikimedia Commons.
«Brent
Berlin i Paul Kay van presentar l'any 1969 els resultats de les seves
investigacions sobre la terminologia del color, en el llibre Basic
Color Terms. Their Universality and Evolution,
en el que afirmen que hi ha uns termes bàsics sobre el color comuns
a totes les llegües i que per tant es poden considerar universals
per a tots els humans. Tots dos sostenen que tant la cultura com
l'evolució passen per diferents estadis en l’aspecte terminològic.
Berlin i Kay defineixen 7 estadis evolutius, entre els que qualsevol
llengua es classifica en funció de la seva terminología relacionada
amb el color.»
Aquests
set
estadis
s'il·lustrarien d'acord amb la imatge següent:
"Estadis
evolutius term color" by Msanchog - Treball propi. Licensed
under Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 via Wikimedia
Commons.
Cada
estadi representaria l'ordre d'aparició dels termes referits al
Color en les diferents llengües, fet que he trobat documentat a
diferents llibres i estudis.
Els
termes Blanc i Negre apareixerien en relació als
conceptes de Dia
i Nit, el
de Verd es
relacionaria amb la Vegetació
i el Groc amb el Sol.
El Blau hauria
aparegut en relació amb el Cel
i el Marró amb la
( i la Fusta?).
Finalment, és fàcil imaginar que Porpra,
Rosa, Taronja
i Gris devien
aparèixer en relació amb la Flora
i Fruits els
tres primers, i amb els Minerals
el darrer.
Aquesta
classificació ens pot permetre organitzar unes famílies
de colors,
però crec que és interessant tenir present també com aparèixen
segons l'espectre
de la llum
i com s'ha reproduït tradicionalment al Cercle
Cromàtic
utilitzat pels artistes, que pinten amb colors-pigment.
Els
Colors, segons la seva freqüència d'ona, de més a menys,es
presenten seguint aquest ordre a l'espectre de llum:
"Color Circle". Via Wikipedia.
1990, segons Schiffman.
Els
actuals Cercles Cromàtics per a artistes segueixen aquest
ordre i inclouen el Porpra entre el Violeta i el Vermell (pròpiament
estaria fora de l'espectre de la llum visible). El Blanc és
la suma de tots els colors i el Negre l'absència de llum.
Cercle
Cromàtic sobstractiu, via.
Els
Cercles Cromàtics per a artistes presenten normalment tres
colors primaris -groc, blau o blau cyan, vermell o magenta-
tres secundaris resultants de la mescla de primaris entre ells
-taronja, verd, violeta- i tres terciaris, mescla d'un primari
i el secundari més proper -verd groguenc, blau violaci, roig
violaci.
A
la part més externa del Cercle es presenten en el seu màxim croma,
i a la part interior es presenten aclarits amb blanc -pastels-,
agrisats -en diuen tons, en anglès- i enfosquits amb negre -en diuen ombra.
Si
us hi fixeu, els tons Bruns o Castanys -els marrons,
vaja- es troben a les famílies del groc, taronja i vermell. I
aparèixen en enfosquir-los amb negre.
La
mescla de dos colors complementaris -que ocupen llocs
diametralment oposats al Cercle Cromàtic- origina els Grisos
Cromàtics, és a dir, que no
resulten de mesclar directament blanc amb negre. En aquest darrer cas
tindríem els Grisos acromàtics,
que formen grup amb el Blanc i el Negre, el dels colors anomenats
acromàtics (veure vanos de colors 1950 de NCS).
Els
Grisos Cromàtics
tirarien més cap a un dels seus dos components complementaris i
pertanyen a una de les quatre
grans famílies
contemplades
en els Sistemes
de Color aplicats a Pintura (Munsell,
NCS),
groc, verd, blau i vermell,
que es consideren els colors primaris des del punt de vista
psicològic.
Per
tant, els grisos cromàtics només poden tirar cap a un d'aquests
subtons, com s'aprecia
perfectament a la imatge que segueix:
I
si en algun blog llegiu que algú parla d'un color amb un subto
púrpura, sospiteu que es tracta d'algú que no coneix molt bé el
tema del qual parla. Però això seria motiu d'un altre capítol.
Resumint
l'objectiu d'aquest escrit, i basant-me en tot el què he exposat, la
meva proposta d'ordenació és la següent, començant pels tons
acromàtics i acabant amb els marrons, que es troben a diverses de
les famílies cromàtiques:
BLANC
– NEGRE – GRIS – VERMELL – TARONJA – GROC – VERD – BLAU
– MORATS i VIOLACIS (inclòs el PORPRA)- CASTANYS (bruns, marrons).
Dintre
de cada família hi ha incomptables matisos de color pels quals la
nostra llengua té una gran riquesa de noms que seria bo que entre
tots ajudem a recordar i mantenir.
Isabel de Yzaguirre,
La Colorista.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada